גמילה בקהילה טיפולית

0
2487
גמילה בקהילה טיפולית

גמילה פרטית במוסדות טיפוליות

מעט מצחיק לשמוע צירוף של המילים "גמילה" ו"פרטית" בהקשר לשימוש וגמילה מסמים או אלכוהול (או שניהם) זה מעט מבלבל האמת. אין בשימוש בסמים שום תהילה או יוקרה אך גמילה פרטית נשמעת כמו משהו יוקרתי, מיועד למפורסמים או עשירים. גמילה פרטית אכן עולה יותר כסף מאשר מרכז גמילה או מוסד טיפולי אחר אך 70% מהאנשים אשר מגיעים למרכזים פרטיים לגמילה מסמים ואלכוהול אוספים את הכסף מתרומות שהמשפחה שלהם אוספת מחברי קהילה או בסיוע ממשלתי מכספי ביטוח לאומי.

מרכז גמילה פרטי יעלה לאדם השוהה בו בין 1,000-20,000 ש"ח בחודש. משתמשים כבדים בסמים ואלכוהול מבזבזים לעיתים אלפי שקלים ביום כדי לתדלק את ההתמכרות ההרסנית שלהם. מדובר בכסף אשר מתבזבז על סמים ואלכוהול בעיקר אך גם על מגוון של דברים הסובבים סביב השימוש הכפייתי בסמים ואלכוהול אליהם לא ניכנס עכשיו בפירוט.

המקרים, המכורים הקשים

מי שהיה בחייו מעורב עם אדם אחר שלו או לה בעיית התמכרות בוודאי יודע שהמכור הוא סוג של בור פיננסי בלי תחתית. אנשים אלה במקרים רבים אינם עובדים אפילו יום אחד בשנה, מלווים כסף מכל מי שהם יכולים (גם מהבנקים) ומבזבזים כמויות ענק של משאבים (שלהם ושל הקרובים אליהם) בנסיונות כאלה ואחרים למצוא ולהשתמש בסמים, או לחלופין גם לנסות להיגמל.

אחד ממרכזי הגמילה הראשונים בעולם הידוע כמרכז גמילה Betty Ford (אשתו של Ford האמריקאי הדגול) הצליח לעזור להרבה אנשים להיגמל מסמים. הכסף שישלם המטופל למרכז כזה או אחר על הטיפול האינטנסיבי והממושך יכול מאד להיות שווה את ההשקעה.

ישראל ,גם אצלינו

בישראל קיימים מרכזים לגמילה פרטית אשר מתמחים בטיפול בהתמכרויות, הימנעות מסמים ותוכניות שיקום כגון תכנית 12 הצעדים של מכורים אנונימים. עובדים סוציאלים, מדריכים ואנשי מקצוע אחרים בדרך כלל מאיישים את המרכז גמילה הפרטי. מתוך המכורים הקשים לסמים ו/או אלכוהול רק %1 (סטטיסטיקה אמיתית) יצליחו להשתקם ולחיות בהמנעות מוחלטת לאורך שאר ימי חייהם. ככה שאחוזי ההצלחה של מרכזי הגמילה הפרטיים שעומד על כ-10% הצלחה, מראה דווקה על הצלחה אמיתית של מוסדות אלו. בנוסף, רבים המטופלים שמצליחים להיגמל ולהישאר נקיים מאלכוהול/סמים לתקופות של מעל שנה שהיו צריכים לעבור כמה טיפולים לאורך שנים רבות עד שסוף סוף הצליחו, מה שמוריד את אחוזי ההצלחה הסופיים של מרכזי הגמילה.

תכניות 12 הצעדים להימנעות מסמים / אלכוהול לאחר גמילה פרטית

לאחר הטיפול האינטנסיבי שאורך לעיתים מעל שנה (בתנאים סגורים לרוב) מפנים רבים מהמרכזים האלו את המטופלים לפגישות אן. איי. שם הם יכולים להמשיך לקבל תמיכה ועוד מידע אודות שיטות ודרכי פעולה לאחזקה נכונה של חיים שגרתיים, כמכורים נקיים ואזרחים ישרים שעובדים קשה כמו כולם וחיים ללא שימוש אפילו חד פעמי בחומרים משני מצב רוח – כלומר שזוהי http://retorno.org.il/ תוכנית מניעה אשר דוגלת בהימנעות מוחלטת.

לתוכניות 12 צעדים כגון מכורים אנונימים ואלכוהוליסטים אנונימים יש גם הרבה סיפורי הצלחה. ישנן גם קבוצות תמיכה בפורמט 12 הצעדים העוזרות לאנשים עם מגוון בעיות התמכרויות כגון סקס, הימורים, שימוש באוכל ועוד.