גמילה מסמים ואלכוהול- זה אפשרי

0
4168
גמילה מסמים ואלכוהול- זה אפשרי
קרדיט: Freepik.com

התמכרות לסמים ואלכוהול, הינה תופעה שלילית ומצערת הנפוצה מזה שנים רבות. בשנים האחרונות עם העלייה של כמות צורכי סם הקנאביס תופעת ההתמכרות לסמים ואלכוהול רק הולכת וגדלה יותר ויותר. על פי נותני אתר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, בשנת 2018 חלה עלייה גם בקרב צעירים ונוער בכל הנוגע להתמכרות לסמים שונים ואלכוהול. על פי נתונים אלה כ-14 אלף ישראלים באותה השנה טופלו בשל התמכרות לסמים ואלכוהול, 35% מהם הינם צעירים בגילאי 12 עד 18.

כמובן שבעקבות מגפת הקורונה שפרצה בשנת 2020 הערכות הן כי מספר המכורים רק הלך וגדל, כך למשל חברות האלכוהול מדווחות על עלייה של 30% במכירות האלכוהול בתקופת הקורונה. התופעה השלילית של התמכרות לסמים ואלכוהול משפיעה לרעה כמובן בכל היבט בחייו של המכור, המכור מתקשה לתחזק שגרת יום יום תקינה הכוללת הגעה למסגרת העבודה או הלימודים, ניהול מערכות יחסים וזוגיות, לקיחת אחראיות וכמובן כי ישנה גם סכנה בריאותית ואף סכנת חיים העלולה להיגרם עקב לקיחת מנת סמים שהגוף אינו יודע כיצד להתמודד איתה ("מנת יתר"). ההתמכרות משפיעה כמובן גם על משפחתו וסובביו, לכן טיפול משפחתי יכול לסייע בתהליך ההיגמלות.

אז מה עושים במקרה שאחד מבני משפחתנו, או יקירנו מתחיל להראות סממנים של התמכרות?

ראשית יש לוודא ולשם לב במידה וקיימים סממני התמכרות לסמים שונים או אלכוהול, וביניהם:

  • שתיית אלכוהול או צריכת סמים במהלך שעות היממה (בוקר וצהריים).
  • שתיית אלכוהול או צריכת סמים פעמים רבות באופן עצמי (ללא חברה מסביב).
  • הוצאת כספים מרובה בעבור צריכת אלכוהול או סמים.
  • קושי לתחזק שגרת יום יום מסודרת הכוללת הגעה תקינה למסגרות העבודה או הלימודים.
  • מצבי רוח משתנים.
  • הזנחה של ההיגיינה האישית.

במידה וחל זיהוי של סממנים אלה מומלץ ורצוי לפנות לאנשי מקצוע בתחום, ולהתייעץ איתם על מנת להתחיל בתהליך של גמילה מסמים ואלכוהול.

פנו אל אנשי מקצוע

במרכז ההוליסטי "אחרת", מעניקים טיפול מקצועי ומנוסה בעבור מכורי סמים ואלכוהול. מרכז מעניק גם טיפול ייעוץ זוגי ,טיפולים משפחתים ועוד.