טיפול בהתמכרויות – כך תחזירו את השליטה לידכם

0
3739
טיפול בהתמכרויות - כך תחזירו את השליטה לידכם
קרדיט - freepik

מסוכר ופחמימות, דרך הרשתות החברתיות ועד לאכילת יתר, הימורים, שימוש באלכוהול ובסמים ועוד ועוד, אין ספק כי התמכרות היא אחת התופעות הרווחות של ימינו. התפוצה הנרחבת של ההתמכרות וההכרה בכך כי מדובר בבעיה אמיתית בהיקף משמעותי, הובילו ארגונים רפואיים בעולם, לרבות ארגון הבריאות העולמי, להגדירה כהפרעה רפואית מורכבת.  אמנם לא הכל שחור, החדשות הטובות הן כי באמצעות הכוונה, תמיכה, וכמובן טיפול מקצועי, ניתן בהחלט להתמודד עם ההתמכרות ולהחלים. כל מה שרציתם לדעת על טיפול בהתמכרויות, במאמר הבא

ודאי תופתעו לשמוע כי בשונה מבעבר, להתמכרויות יש תפוצה הולכת וגדלה, חוצת מגדרים ומצב סוציואקונומי. נראה כי בעשורים האחרונים הגדרת ההתמכרות "חצתה גבולות", שינתה צורה וכבר אינה שמורה לשימוש בחומרים ממכרים בלבד, כדוגמת סמים או אלכוהול, אלא מתייחסת גם לאכילה כפייתית, להימורים, ואפילו לתלות הבלתי נסבלת שלנו ברשתות החברתיות ובמכשירים הסלולריים. היקף ההתמכרות הוא אמנם נרחב, אך גם הידע המקצועי והניסיון בתחום הטיפולי התרחבו וגדלו בהתאמה. מהי התמכרות וכיצד ניתן לטפל בה בגישות שונות?

כולנו חיים בעידן של שפע

נתחיל באמת אחת פשוטה : החיים ממכרים. בעולם אולטרה מודרני, מהיר ועמוס גירויים,  הסביבה מספקת לנו שפע והיצע כמעט אינסופיים של אטרקציות ופיתויים, כולם זמינים ומהירים, בהישג ידינו, אך האם משמעות השפע היא בהכרח התמכרות? היכן עובר הגבול בין הנאה וסיפוק לתלות ופגיעה באיכות החיים?

התמכרות – קווים לדמותה

התמכרות מוגדרת כדפוס התנהגותי אשר עשוי לכלול שימוש מופרז בחומרים או לחילופין, עיסוק כפייתי בהתנהגות מסוימת, המובילים להתפתחות של תלות הרסנית, אשר עלולה בתורה לייצר פגיעה בתפקוד ההתנהגותי, הקוגניטיבי, הרגשי, החברתי ועוד.

מהם הקריטריונים לקביעה רשמית של התמכרות?

ארגון הבריאות העולמי (WHO) מציע לקבוע כי קיימת התמכרות אם האדם עונה על 3 מתוך 6 הקריטריונים לפחות:

  1. דחף כפייתי או תשוקה עזה לשימוש בחומר או לביצוע של הפעילות אליה האדם מכור.
  2. קושי לשלוט על כמות ומשך זמן השימוש בחומר או קושי להגביל את זמן העיסוק בפעילות הממכרת.
  3. הופעת "תסמיני גמילה" , תופעות גופניות הקורות בהיעדר שימוש בחומר או בהיעדר הפעילות הממכרת.
  4. התפתחות תהליך של סבילות לחומר או לפעילות הממכרת. הכוונה היא כי נדרשת כמות יותר ויותר גדולה של החומר הממכר (או הפעילות הממכרת) על מנת להשיג אפקט דומה.
  5. אובדן עניין או הנאה בתחומים אחרים, או במקרי קיצון, הזנחת פעילות חיונית כדוגמת אכילה ושינה כתוצאה מההתמכרות.
  6. המשך השימוש בחומר או המשך הפעילות הממכרת וזאת למרות הידיעה בדבר הנזק הכרוך בדבר.

טיפול בהתמכרויות – חוזרים למסלול חיים חיובי

התמכרות היא ללא ספק אחת ההפרעות הנפוצות והקשות להכחדה שידע המין האנושי. בישראל בלבד, קיימים יותר מ 100,000 אנשים המאובחנים כסובלים ממגוון סוגי התמכרויות. כאמור, ההפרעות השכיחות עודן התמכרות לסמים ולאלכוהול, אולם לצדן קיימות לא מעט הפרעות התנהגותיות, החל מהתמכרות לספורט, הימורים, קפאין, פחמימות ועוד ועוד. עם זאת, חשוב לדעת כי התמכרות אינה בבחינת "גזרת גורל" ובאמצעות תמיכה, ליווי , טיפול מקצועי ובעת הצורך גם טיפול תרופתי, ניתן לחזור למסלול חיים חיובי ומיטיב עבור האדם ועבור הקרובים לו.

מתחילים מהבסיס – מכירים בבעיה וניגשים לטיפול

אין כל ספק, התמכרות היא הפרעה דורסנית השואבת את האדם פנימה, מפרה את האיזון ופוגעת באיכות החיים שלו, של משפחתו ושל הסביבה הקרובה לו. עם זאת, כטבען של הפרעות רפואיות ונפשיות אחרות, אחד המחסומים המשמעותיים בטיפול בהתמכרויות הוא ההבנה וההכרה בקיומה של בעיה משמעותית המצריכה טיפול. לעיתים ההבנה מתקיימת לצד דיסוננס בנוגע להפסקת ההתמכרות או קושי לוותר על אותה ההנאה הנגרמת כתוצאה משימוש בחומר או מההתנהגות הממכרת , לעיתים מדובר בחשש מדעה קדומה ועוד.

כך או כך השלב הראשוני והעיקרי בטיפול בהתמכרויות מציב אתגר טיפולי לא פשוט: גיוס המטופל לטיפול באמצעות אמון, הכלה ואמפתיה ותוך הקניית תחושת מסוגלות ומוטיבציה, המייצרים בתורם הבנה, נכונות ומחויבות מלאה לתהליך ולתחילתו של שינוי חיובי.

הימנעות מלאה או תמיכה הדרגתית?

הטיפול בהתמכרויות מציג שתי גישות טיפול עיקריות, המבוססות על הנחות יסוד שונות:

האחת, מציבה הימנעות מוחלטת כתנאי הכרחי להצלחת הטיפול ואילו השנייה דוגלת בתהליך הדרגתי ומתמשך המלווה בייעוץ, תמיכה ומתן טיפול מקצועי.

אלו טיפולים קיימים?

הטיפול בהתמכרויות ענף, מגוון ומציע פרקטיקות שונות המותאמות לאופי ההתמכרות ולצרכי המטופל. כיום קיימים שלושה סוגי טיפול עיקריים בהתמכרויות: טיפול רפואי, טיפול פסיכולוגי וטיפול סוציאלי, אשר מיועדים לתמוך ולהשלים זה את זה בתהליך הוליסטי של החלמה והקניית כלים להתמודדות מיטיבה ומניעת מעידות.

טיפול רפואי – גמילה ומניעת הישנות

הטיפול הרפואי מתמקד בגמילה מהחומרים הממכרים ומניעת הישנות השימוש בהם. מטרתו לסייע בתהליך הגמילה באופן מבוקר, למנוע מצבי סיכון שכיחים וכמובן, להקל על תסמיני הגמילה.

טיפול פסיכולוגי – מסוגלות, מוטיבציה ורצון לשינוי

בשונה מהטיפול התרופתי, המתמקד בסימפטומים ולא במקור ההתמכרות, הטיפול הפסיכולוגי מציע אופן הסתכלות שונה: טיפול בשורש ההתמכרות, כלומר, הבנת הגורמים אשר תרמו להיווצרות ולהתפתחות ההתמכרות וכן הרגשות הנלווים אליה. בבסיסו הוא מניח כי מוטיבציה, מסוגלות וביטחון עצמי הינם כלים הכרחיים ליצירת שינוי התנהגותי ומחשבתי כאחד, המוביל להפסקת ההתמכרות.

הטיפול הפסיכולוגי נחלק לאסכולות טיפול שונות , כאשר העיקריות שבהן כוללות את הטיפול הפסיכודינמי- גישת הטיפול הפסיכולוגי הקלאסית המתמקדת בהבנת הנפש והאישיות לצד חוויות ילדות מוקדמות כמקור למצוקות, הפרעות בתפקוד וקשיים רגשיים.

הטיפול הקוגניטיבי – התנהגותי  –  בבסיס גישת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי עומדת ההנחה כי מחשבה יוצרת מציאות ועל כן היא מציעה שילוב בין טיפול קוגניטיבי לטיפול התנהגותי.  שינוי של דפוסי חשיבה ואמונות שליליות, לצד דפוסי התנהגות המייצרים תלות והתמכרות וכן למידה ופיתוח של דפוסי חשיבה מיטיבים.

מיינדפולנס – גישת טיפול ייחודית אשר מתרכזת בהקשבה לעצמי, בהתמקדות בהווה, בהבנה והכלה כמסייעים בהתמודדות עם מתחים, עומס וחוסר איזון, אשר עלולים להביא לשימוש בחומרים ממכרים.

טיפול סוציאלי – טיפול משלים ותומך

לצד הטיפול הפסיכולוגי, קיימת חשיבות רבה לטיפול סוציאלי תומך אשר מהווה רכיב חשוב בטיפול בהתמכרות ומטרתו לסייע בשיקום, יצירת מעגלים חברתיים ובשילוב מחודש במסלול החיים.

למה ניתן לצפות מטיפול אפקטיבי בהתמכרויות?

טיפול נפשי בהתמכרויות יסייע למטופל בהבנת מעגל ההתמכרות, בהקניית מיומנויות לשליטה עצמית, בכלים ובאמצעים לזיהוי מוקדם של טריגרים, במניעה ולמידת טכניקות התמודדות יעילות.

טיפול בהתמכרויות – שליטה, איזון ואיכות חיים בהישג ידכם

בשנת 2019 הכיר ארגון הבריאות העולמי באופן רשמי בהפרעת ההתמכרות לגיימינג כהפרעה שהסובלים ממנה התקשו בשליטה על הרצון לשחק משחקים דיגיטליים. זה אולי מעלה חיוך או נשמע קצת מגוחך, אך חשוב לדעת כי במקרים חמורים, תועדו אנשים שוויתרו על שינה ואכילה כאשר שיחקו למשך עשרות שעות רצופות.  בהצהרה זו הכיר ארגון הבריאות העולמי בהיקפה של תופעת ההתמכרות ובהתמכרות לגיימינג בפרט, המצטרפת לשורה ארוכה של התמכרויות פיזיות והתנהגותיות.

אכן, התמכרות על כל גווניה היא הפרעה לא פשוטה, אך בה בעת ברת טיפול וחשוב לזהותה בזמן ולטפל בה באמצעות גורמי מקצוע מיומנים, אשר יסייעו במניעה של הדרדרות ונזקים מתמשכים.