התמכרות לפורנו: תסמינים אבחון וטיפול

0
532
קרדיט - Pixabay

הצמיחה הגדולה והנגישות הרבה של האינטרנט הפכו את הצפייה בפורנו לזמינה וממכרת. באינטרנט קיימים למעלה מ 4.2 מיליון אתרים פורנוגרפיים עם 68 מיליון חיפושים במנועי החיפוש האינטרנטיים. תעשיית הפורנו העולמית מוערכת בכ-97 מיליארד דולר. בהתחשב בעובדות הללו, למרות שהתמכרות לפורנוגרפיה לא הוגדרה בספרי האבחנות הפסיכיאטריים, נוכחותה בשטח קיימת גם קיימת.

המשמעות שהתמכרות לפורנוגרפיה לא הוגדרה בספרי האבחון הפסיכיאטריים היא שלא הוגדרו הקריטריונים לאבחן אותה. כתוצאה, הדרך לתאר התמכרות לפורנו היא באמצעות ההתמכרות הדומה לה ביותר – התמכרות להימורים. גם בהתמכרות להימורים וגם בהתמכרות לפורנו אין שימוש בחומרים שמשנים  את המצב התודעתי (להבדיל מאלכוהול וסמים).  בשניהם ההתמכרות היא להתנהגות עצמה ואכן הראיות מצביעות על כך שהתנהגויות מסוימות יכולות להיות מסווגות כהתמכרות בשל המנגנונים הנוירוביולוגיים ותהליכי המוטיביציה שפועלים בבסיסם. לפיכך, כדי לתאר התמכרות לפורנו נעזר בקריטריונים של התמכרות להימורים.

תסמינים להתמכרות לפורנו – מהם סימני האזהרה לקיום התמכרות?

הסימן העיקרי להתמכרות לפורנו היא צפייה מרובה בפורנו והקדשת זמן ניכר להתעסקות בנושא – בצפייה, בחיפוש או בניסיון להפסיק.  העניין הוא שלמרות הצפייה בפורנו לא מקבלים תחושת מיצוי והצורך לצפות יותר זמן ו/או לצפות בתכנים קשים יותר עולה. התמכרות מאופיינת גם בהסתרה ובשקרים כדי להסוות את עצם הצפייה בפורנו או להסוות את כמות הזמן שמקודשת לכך.

סימן משמעותי נוסף שיכול לרמז על כך שקיימת בעיה של התמכרות היא שההתנהגות נמשכת למרות ההשלכות השליליות שעלולות להיווצר: בזבוז זמן, תחושה של פגיעה מוסרית בשל התכנים שנחשפים אליהם, חיים בהסתרה ובשקר, פגיעה בחיי המין, בזוגיות ובחיי החברה.

על מנת שנוכל לדבר במושגים של התמכרות חייבים להיות גם ניסיונות כושלים להפסיק או לשלוט בתכנים או בזמן הצפייה אנשים רבים מתארים תחושה כאילו "הדחף לפורנו שולט בהם ולא הם שולטים בדחף לפורנו". לעיתים כאשר לא אפשרי לצפות בפורנו או כאשר מנסים להפסיק, מרגישים חוסר שקט פנימי: תחושת עצבנות, כעס, חוסר סבלנות ותסכול.

טיפול בהתמכרות לפורנו

הידע לטפל בהתמכרות לפורנו קיים. הבעיה המרכזית היא בתחושת הבושה והאשמה שמונעת מאנשים מלפנות לטיפול. להבדיל מהתמכרות לעבודה, למסכים או לספורט, סביב העיסוק במין קיימת תחושה של טאבו חברתי. הבושה והאשמה מובילים להתנהגות של הסתרה אשר מהווים חלק מהבעיה עצמה. לכן כדי להתחיל תהליך שינוי רציני ואמיתי צריך להתגבר על הרגשות הלא נעימים ולמצוא מטפל/ת שמרגישים איתו בנוח ולהתחייב לתהליך פתירת הבעיה.

הצעד הראשון בתהליך השינוי הוא להציב מטרה ברת השגה. ההבנה הבסיסית ממנה מתחילים  היא שמין הוא חלק טבעי ורצוי בחיים. כתוצאה, המטרה הטיפולית אינה הינזרות מוחלטת ממין. המשימה הראשונה היא להגדיר אילו היבטים של ההתנהגות המינית מזיקים ולא רצויים ולהימנע מהם. זו המטרה הראשונה לעבודה. אבל הפסקת הצפייה בפורנו אינה מספיקה. ניקח כמטפאורה עשייה של שינוי תזונתי. ניתן לקחת תרופות כדי להפחית את רמת הרעב. ניתן גם להיכנס לדיאטה כדי לעשות שינוי תזונתי. עדיין, טיפול תרופתי ודיאטה זמנית מעולם לא הספיקו לריפוי השמנת יתר. אותו הדבר לגבי טיפול בתמכרות לפורנו – שימוש בתרופות להורדת רמת הדחף המיני לא ייתן את המענה! זה לא מוסרי ולא ערכי! גם להיכנס לתקופה של "פרוייקט הפסקת פורנו" לא יעזור. כדי ליצור שינוי אמיתי וארוך טווח יש לעשות עבודת עומק – מתן מענה לצרכים הרגשיים והקוגניטיביים שקיימים מתחת, אלו שהובילו להתמכרות עצמה. כאן מתחילה העבודה היותר מעניינת והיותר מורכבת. בתהליך עבודה משותף עם המטפל, מגלים את השורשים מהם התפתחה ההתנהגות ומוצאים דרכים לפתור, להקל או לבוא בשלום עימם.

קיימות מגוון דרכים לטפל בהתמכרות לפורנו. טיפול קוגנטיבי  – התנהגותי, טיפול רגשי, ACT (טיפול בגישת קבלה ומחויבות), גישה מוטיבציונית, 12 צעדים ועוד. לכל אדם מתאימה גישה שונה ומטפל שהוא מרגיש איתו בנוח. לכן, ההמלצה הטובה ביותר היא להתנסות במפגש טיפולי ולבדוק מי המטפל שאתם מרגישים איתו בנוח ומרגישים שהעבודה המשותפת  מובילה לשינוי בפועל. בהתנהגות עצמה (ולא רק בתחושה הפנימית). בפגישת ההכרות בדקו כיצד אתם מרגישים – האם אתם מרגישים נוח לדבר, האם האנרגיה של המטפל מתאימה לכם, האם דבריו התיישבו עם ההיגיון הבריא שלכם. טיפול פרטני הוא לא חתונה קתולית. זה בסדר להגיע, להכיר ואז לשקול האם מתאים לכם לעבוד עם איש המקצוע או לא. החשוב הוא להתמיד – למצוא מטפל שאתם כן מתחברים אליו ואז להתמיד ללכת בדרך. הטעות הגדולה ביותר היא להישאר עם הקושי לבד. זה חלק מהבעיה.

מילת אזהרה – קיימים היום מגוון רחב של מטפלים ומאמנים. לפני שאתם בוחרים איש מקצוע לעבוד איתו, בררו האם יש לו השכלה רלוונטית בושא, האם יש לו ניסיון בתחום של טיפול בהתמכרות למין ופורנו והאם התעודה המקצועית שלו מוכרת בארץ.

על הכותבת, ד"ר ענבר כהן, עובדת סוציאלית בעלת ניסיון רב בטיפול בהתמכרויות. העבודה עם ד"ר ענבר כהן משלבת גישות מעולמות תוכן שונים כדי להבטיח טיפול אישי שמותאם לצרכים ולסגנון העבודה של כל אדם ואדם. המפגשים מתקיימים בקליניקה ביהוד או בשיחות אונליין. ליצירת קשר צלצלו לטלפון שמספר 052-6909091 או בקרו באתר: http://www.inbarcohen.com.