גמילה מסמים – הנזקים ודרכי ההתמודדות

0
4057

הנזקים הבלתי הפיכים של ההתמכרות

נראה שלא צריך להכביר מילים על הסכנות שבהתמכרות לסמים שונים. גם מי שאינו מכיר אדם מכור באופן אישי יכול היה לראות בסרטים תיעודיים ואפילו בסרטים עלילתיים כיצד התמכרות לסמים לוקחת כל אדם בצורה אטית ובטוחה מטה מטה אל עתיד קשה ביותר. גמילה מסמים היא תהליך לא קל אך היא נחוצה בכדי למנוע נזקים בלתי הפיכים בהיבטים שונים של חיי האדם המכור.

אם נתייחס לבריאות הגוף נראה כיצד מערכות שונות קורסות להן, מצב הזיכרון הולך ומחמיר, מצב הרוח הולך לאיבוד בגלל עיקוב בתהליכי הסרוטונין (החומר שאחראי על הרגשה טובה), וכד'. גמילה מסמים דרושה גם למי שנפגע ופוגע בכל מה שקשור לחייו החברתיים והמשפחתיים. אנו יכולים לראות כיצד משפחות שלמות נהרסות בגלל מכור שעושה הכול בכדי לקבל את המנה שלו.

להחליט על צעד אמיץ של גמילה

די ברור שתהליך של גמילה מסמים הוא דבר חיובי שיכול לפתור את כל הבעיות הנ"ל. אך בל נשכח שהמילה מכור היא מילה בעלת עוצמה רבה שבה האדם שנמצא בבעיה לא ממש מסוגל או לא ממש רוצה לבצע את הצעד האמיץ של גמילה מסמים. הצורך העז של הגוף למנת הסם, ה"קריז" שמשגע את המכור ואת סובביו, והמצב החברתי הבעייתי מסביבו, יכולים להיות כאלו שירחיקו אותו מכל ניסיון להחלטה אמיצה על כניסה לתהליך של גמילה מסמים.

אך נראה כי צעד זה הוא החשוב ביותר מאחר ועליו נבנים כל השלבים הקשים של הגמילה. אי אפשר להיכנס למצב של "חצי גמילה" אלא רק לעשות מהלך שבו הגוף והרגש לא ידרשו יותר את הסם ש"פתר" בצורה אירונית כל כך הרבה מצוקות שבהן היה האדם (אך כמובן הכניס אותו למצוקות גדולות יותר).

אין דבר העומד בפני הרצון

רצון אישי הוא הדבר החשוב ביותר בכל מהלך של גמילה מסמים. אלו הסובבים את המכור יכולים לעזור לו במידה רבה אם יתמכו בו ללא עוררין ויוכיחו לו עד כמה הוא חשוב להם ועד כמה הם בטוחים שהוא יצליח להתנקות מהסם לחלוטין. אך התמיכה הסביבתית יכולה להיעזר גם באלמנטים פיסיים אחרים שיכולים להקל על הנגמל.

מוצרים שונים בבית מרקחת איכותי יכולים להיות כאלו שיעזרו לנגמל בהיבטים שונים. בין אם מדובר בתוספים שירגיעו את הנגמל ובין אם מדובר בתכשירים שיסייעו לשיקום המערכות בגופו, הרי שהדבר יכול להיות חיובי מאוד בכל תהליך של גמילה מסמים. כל דבר שיקל על הדרך הקשה לניקיון מוחלט הוא מבורך וכדאי ביותר.