הפסקת עישון והשמנה

0
3768
הפסקת עישון והשמנה

הפחד מהשמנה מטריד מעשנים רבים וגורם להם לדחות את ההחלטה על הפסקת עישון. בתפיסתם של מעשנים העישון הוא אמצעי נוח ויעיל לדכא תיאבון ולכן המחשבה על הפסקת עישון מלחיצה ומעוררת פחד. החשש העיקרי של מעשנים הוא שלאחר הפסקת העישון התיאבון לאוכל יצא משליטתם והם יאלצו להתמודד עם בעיה חדשה של השמנה וגם של תסכול.

הפסקת עישון והשמנה מעסיקה לא רק את המעשנים כי גם מכוני גמילה מעישון, מרכזי הרזיה וחברות תרופות שמנסות למצוא פתרון לבעיית ההשמנה הידועה כאחת מתופעות הלוואי ממנה חוששים מעשנים, למרות שלא תמיד בצדק. החשש מהשמנה לאחר גמילה מעישון נובע מהרגל של שנים להכניס לפה את הסיגריה ולמצוא בה את הנחמה לדילמות ומצוקות רגשיות ולהנאה במהלך היומיום. העישון בדומה לאוכל הוא פעולה אוראלית ולכן נוצר ביניהם קשר תפיסתי שנראה ברור מאליו והוא חזק עוד יותר אצל מי שהעישון נתפס אצלם כמדכא תיאבון וכעת עומדים בפני דילמה לא פשוטה אם לוותר עליו.

למעשה היעדרו של העישון כאמצעי יעיל וזמין להפגת מתחים הוא אשר מעורר חשש ולא ההשמנה עצמה. אף אחד לא רוצה להרגיש עצבני ולא חסר שליטה וזה מסביר מדוע הפחד מהשמנה הוא אחת הסיבות השכיחות ביותר לדחיית ההחלטה על הפסקת עישון למרות הנזק הברור וההפסד שהוא גורם. כדי להצליח ולהתגבר על הפחד מהשמנה כתוצאה מתהליך הפסקת עישון צריך לאמן את המוח לחשוב מחשבות חדשות מציאותיות יותר והגיונית לאור ניתוח קר ופשוט של המצב בהווה והתוצאות האפשריות שישפיעו על החיים ללא העישון.

בחינה חופשיה מפחד של המצב ומיקוד תשומת הלב ברווחים הצפויים בראשם הגברת הבטחון העצמי והשליטה הרגשות השליליים יאבדו את אחיזתם וההחלטה על גמילה מעישון תראה מהלך נכון אפילו כדי לשמור על משקל תקין ובוודאי כדי לשפר את החיים בכללותם.
ניתן להיגמל מהעישון ולא להשמין

שינויים בחיים טומנים בחובם לרוב אי וודאות ותקופת הסתגלות והנטייה הטבעית היא להימנע מהם או לדחותם, במיוחד נכון הדבר כאשר השינוי הוא בתפיסת העולם, בחשיבה. הפסקת עישון כשלעצמה מעוררת אצל מעשנים מחשבות ורגשות מעורבים, מצד אחד הרצון והכמיהה להשתחרר מהדחף לעשן ולהפסיק את ההרס העצמי ומנגד המחשבות שיש בכל זאת משהו טוב בעישון שעוזר להתמודד עם מורכבות החיים. השמנה מטרידה מכיוון שהיא משפיעה על הדימוי העצמי ובעצם על תחושת האושר. אין אדם שלא רוצה להרגיש טוב, להיראות טוב,להרגיש רצוי ולא דחוי ובכלל להיות עם יכולת פיסית מתאימה לגילו ולשאיפותיו.

אין אחד שלא היה רוצה לפעול בחופשיות ולהצליח לעשות פעולות פיזיות פשוטות או מורכבות ללא המגבלה של ההשמנה. למרות זאת הפסקת עישון והשמנה אינה גזירה משמיים זה המקום להאיר את הנושא ולעודד מעשנים לא לחשוש מהשמנה ולשאוף להפסיק לעשן מהר ככל שניתן. מעשנים שהפסיקו לעשן "מהמקום הנכון" בהחלטה מודעת ובחירה חופשית והכניסו לחייהם תוכן ועניין חדשים ולא המשיכו לחשוב על העישון בצער או בתחושה של תסכול שמה הפסידו משהו טוב, החזירו לעצמם את השליטה על החיים וחיזקו באישיותם את מנגנון קבלת ההחלטות והיציבות הרגשית.

למעשה, השינוי המשמעותי ביותר שהתרחש כתוצאה מהפסקת עישון מודעת הוא גם זה שמאפשר לנהל אורח חיים בריא יותר ומאוזן וכפועל יוצא גם לשלוט בדחף לאכול מעבר לצורך. הפסקת עישון והשמנה אם כן אינה באמת סיבה לדאגה בפרט כאשר זו נעשית בתהליך לשינוי תודעתי נכון ומדוייק. היכולת להתמודד ולהצליח לרצות ולשמור על משקל תקין לאחר הפסקת עישון, עולה ולא קטנה וזו סיבה מצויינת לבחור בהפסקת עישון כמה שיותר מוקדם כדי ליהנות מתחושת חופש ואושר אמיתיים.