עישון בגיל ההתבגרות

0
4288
עישון בגיל ההתבגרות

הורים לילדים בתחילת גיל ההתבגרות מודעים להשפעות החברתיות בתקופת הבגרות, תקופה בה מתרחש תהליך גיבוש ועיצוב הזהות האישית. התנסות בדברים חדשים ולקיחת סיכונים הם חלק מתהליך ההתבגרות. חלק מהנערים והנערות בוחרים להתנסות עישון בגיל ההתבגרות מבלי שיידעו שפעם אחת מספיקה כדי להובילם לדרך חיים אשר תשפיע על אישיותם ויכולתם לממש את הפוטנציאל האמיתי שלהם.

כל מי שהתנסה בהתמודדות עם תופעת העישון בגיל ההתבגרות יודע שאין הדבר תמיד פשוט וברור. לפי מחקרים תופעת העישון מתחילה כבר בגיל 13. הגורם העיקרי לכך הן שיטות השיווק המתוחכם אשר עושים שימוש ציני במאפיינים הרגשיים בתקופת ההתבגרות.

למעשה 90% מכלל המעשנים התחילו לעשן לפני גיל 18. המעשנים הצעירים יודעים שהסיגריות מזיקות לבריאות, אך הם אינם רואים את עצמם נפגעים.הם מאמינים בגישה לפיה: "לי זה לא יקרה". גישה זו עוזרת להם להתעלם מהסכנות הכרוכות בעישון. במשפחות בהם ישנם מעשנים קיים סיכוי של פי 2 שהילדים יצטרפו גם כן למעגל המעשנים.

כמי שעוסקים בנושא וכמו כל הורה אנו רואים בדאגה גדולה את תופעת העישון בקרב בני נוער, כיוון שהיא פוגעת בשלב מקודם מאוד באישיותם מבלי שיהיו מודעים לכך. ההתמכרות לעישון בקרב צעירים מלווה בהשפעות נפשיות ורגשיות, גורמת למתחים מיותרים, מגבירה את הנטייה לדיכאון ומקשה על ביצוע מטלות הדורשות ריכוז. לא פעם נקשר העישון עם אלימות מילולית ופיזית, זאת בנוסף על הנזק הבריאותי הוודאי אשר מתגלה בד"כ בגיל מאוחר יותר.

בני נוער מעשנים נאלצים להתמודד עם סיטואציה בלתי אפשרית אשר קובעת ומעצבת במידה רבה את יחסם לדמויות מפתח כמו הורים, מחנכים ובני זוג ופוגעת לבסוף בדימוי העצמי שלהם בשלב החשוב של גיבוש האישיות כאנשים עצמאיים.

אנו מודעים לכך שהורים רבים נמצאים בדילמה על הדרך הטובה להתמודד עם תופעות גיל ההתבגרות וזקוקים להכוונה אשר מתייחסת למכלול הצרכים, המשאבים והשאיפות של כל בני המשפחה כדי להצליח ולהוביל שינוי. מפגש ההדרכה פותח במיוחד עבור הורים עם מטרה להאיר זווית אחרת שלא כולם מודעים לה על תופעת העישון בגיל ההתבגרות ולהעניק ידע וכלים יעילים ובעלי עוצמה שיסייעו להם להשפיע על גורל ילדיהם בשלב המכריע בו הם זקוקים ליד מכוונת ומקור השראה.

הוכח כי כאשר הורים מחזיקים בידע והכלים הנכונים ומזהים מוקדם ככל האפשר את מקורות הקושי הרגשי העומדים מאחורי הנטייה להתמכרויות הם יכולים לנקוט גישה אקטיבית שתמנע מילדם אפילו את ההתנסות הראשונה.